Εργαστήριο Διδακτικής Άσκησης και Εκπαιδευτικής Έρευνας

Ονομασία Εργαστηρίου

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Διευθύντρια

Κατερίνα Δαλακούρα

Στοιχεία Επικοινωνίας

Τηλ.28310-77208, 77234
Email:Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

ΦΕΚ Ίδρυσης

ΦΕΚ 177/2.8.2000

Στόχοι Εργαστηρίου

Αρχικά το Εργαστήριο είχε κύριο σκοπό την εξυπηρέτηση των φοιτητών των τριών τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής του Π.Κ. σε θέματα της Διδακτικής τους Άσκησης στα σχολεία. Ο σκοπός αυτός έχει διατηρηθεί μέχρι και σήμερα, αλλά έχουν προστεθεί κι άλλοι που αφορούν ευρύτερα τη διερεύνηση εκπαιδευτικών θεμάτων συγχρονικά αλλά και ιστορικά. Έτσι, το Εργαστήριο σήμερα στοχεύει στην υποστήριξη ερευνητικών προγραμμάτων που αφορούν τη σχολική Παιδαγωγική (θέματα Αναλυτικών Προγραμμάτων και Διδακτικής), και την Ιστορία της Εκπαίδευσης και τα ζητήματα Φύλου στην Εκπαίδευση. 

Αντικείμενα/Πεδία Εργαστηρίου

Διδακτική Μεθοδολογία

Διδακτική Άσκηση

Aναλυτικά Προγράμματα

Εκπαιδευτική Έρευνα

Ιστορία της Εκπαίδευσης

Εκπαίδευση και Φύλο

 

Μέλη Εργαστηρίου

Ελένη Κατσαρού (ΔΕΠ)

Αικατερίνη Δαλακούρα (ΔΕΠ)

Νεκταρία Λιοδάκη (ΕΔΙΠ)

Παρίσης Παπαϊωάννου (υποψ. διδάκτορας)

Kων/νος Σιπητάνος (υποψ. διδάκτορας)

Αθανάσιος Κακαβελάκης (υποψ. διδάκτορας)

Χ. Αναγνωστοπούλου (υποψ. διδάκτορας)

Μαριάνθη Παλάζη (υποψ. διδάκτορας)

Άννα Σφακιανάκη (υποψ. διδάκτορας)

Ελευθ. Παπαστεφανάκη (υποψ. διδάκτορας)

Αικ. Καρυώτογλου, Υπακοή Παπαδοπούλου, Μαρία Παϊτάκη, Μαρία Κακέπη, Β. Βλάχα, Κατερίνα Βασιλειάδου, Αλεξάνδρα Κοκαράκη (μεταπτυχιακές φοιτήτριες).

Ευγενία Περυσινάκη (αποσπασμένη εκπαιδ. από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση)   

Αντιγόνη Ζήση: εκπαιδευτικός αμειβόμενη από τον ΕΛΚΕ του Π.Κ.

Ακουμιανάκης Γιώργος: ΕΤΕΠ - τεχνικός Η/Υ.  

Ερευνητικά Προγράμματα Εργαστηρίου (μετά το 2010)

 

Πρόγραμμα 1

Τίτλος : «Στην προοπτική της διαμόρφωσης δυναμικών δικτύων μάθησης υποψηφίων εκπαιδευτικών μέσω της έρευνας δράσης: ο ρόλος της αρχικής τους εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο».

Διάρκεια – Συνοπτική περιγραφή: Κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2009-10 και 2010-11 ουσιαστικά διερευνήθηκε η προοπτική διδασκαλίας της εκπαιδευτικής έρευνας-δράσης σε μελλοντικούς εκπαιδευτικούς στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ενώ ταυτόχρονα διαμορφώθηκε ιστοσελίδα για να διευκολύνει τις διεπιδράσεις του δικτύου μάθησης που συγκροτήθηκε.

Επιστημονικά Υπεύθυνος: Ελένη Κατσαρού

Ερευνητική ομάδα: Ελένη Κατσαρού και Βασίλης Τσάφος (Λέκτορας τότε στο ΕΚΠΑ)

Φορέας Χρηματοδότησης: ΕΛΚΕ Π.Κ.

Ιστοσελίδα έργου: www.actionresearch.gr

Παραχθέν έργο: 1 άρθρο στην αγγλική γλώσσα, ένα στην ελληνική και 2 εισηγήσεις σε συνέδρια

Πρόγραμμα 2

Τίτλος «Ενδοσχολική Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών σε σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης».

Διάρκεια – Συνοπτική περιγραφή: Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2011-12, διερευνήθηκαν οι προοπτικές και οι δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει η ενδοσχολική επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην επαγγελματική τους ανάπτυξη και τη βελτίωση του σχολείου.

Επιστημονικά Υπεύθυνος: Ζωή Παπαναούμ., Καθηγήτρια Τμήματος Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσ/νίκης.

Συμμετοχή της Ελένης Κατσαρού στην ερευνητική ομάδα.

Φορέας Χρηματοδότησης: Πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Εκπαίδευση Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών μαθητών»

Ιστοσελίδα έργου: www.diapolis.auth.gr

Παραχθέν έργο: 2 άρθρα στην ελληνική γλώσσα, 2 εισηγήσεις σε συνέδρια

Πρόγραμμα 3

Τίτλος: «Διαμορφωτική αξιολόγηση της πιλοτικής εφαρμογής των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, στο πλαίσιο της Πράξης ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) – Νέο Πρόγραμμα Σπουδών».

Χρονικό διάστημα: Ακαδημαϊκό έτος 2011-12

Συνοπτική περιγραφή: Καθορισμός της μεθοδολογίας υλοποίησης της αξιολογικής έρευνας, διαμόρφωση των μεθοδολογικών εργαλείων, υλοποίηση της αξιολόγησης και συλλογή των ερευνητικών δεδομένων, στατιστική ανάλυση, εξαγωγή συμπερασμάτων για τη βελτίωση των Προγραμμάτων Σπουδών.    

Επιστημονικά Υπεύθυνος: Κων/νος Δημόπουλος, Αντιπρόεδρος Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Συμμετοχή της Ελένης Κατσαρού στην ερευνητική ομάδα που συγκρότησε το ΙΕΠ.

Φορέας Χρηματοδότησης: Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής

Παραχθέν έργο: Αξιολογική Έκθεση για την ποιότητα των πιλοτικών Προγραμμάτων Σπουδών (2012). 

Πρόγραμμα 4

Τίτλος: «Στοιχεία κριτικού γραμματισμού στο πιλοτικό Πρόγραμμα Σπουδών της Νεοελληνικής Γλώσσας για το Γυμνάσιο».

Χρονικό διάστημα: Ακαδ. Έτος 2012-13

Συνοπτική περιγραφή: Στόχο του ερευνητικού έργου αποτελεί η κατανόηση των παιδαγωγικών και ιδεολογικών αρχών και των γλωσσοδιδακτικών παραδοχών του νέου (πιλοτικού) Προγράμματος Σπουδών, όπως και η διακρίβωση των καινοτόμων χαρακτηριστικών του.  Για το σκοπό αυτό εξετάζονται οι τρόποι με τους οποίους ορίζεται ο γραμματισμός και η γλώσσα σε αυτό, όπως και ποιο ή ποια είδη γραμματισμού προωθούνται μέσω αυτού του ΠΣ στη δευτεροβάθμια υποχρεωτική εκπαίδευση.

Επιστημονικά Υπεύθυνος: Ελένη Κατσαρού

Φορέας Χρηματοδότησης: ΕΛΚΕ Π.Κ.

Παραχθέν έργο: Μία εισήγηση σε διεθνές συνέδριο και μια δημοσίευση.

Πρόγραμμα 5

Τίτλος: «Ερευνώντας την επιμόρφωσή μας με Έρευνα-Δράση» του Προγράμματος «Εκπαίδευση Ενηλίκων κι Εναλλακτικά Προγράμματα Συμμετοχικής Ηγεσίας»

Χρονικό διάστημα: Ακαδημαϊκό έτος 2013-14

Συνοπτική περιγραφή: Η έρευνα-δράση διενεργήθηκε από έξι Διευθυντές δημοτικών σχολείων των Χανίων με σκοπό να μελετήσουν τις εκπαιδευτικές αντιλήψεις τους, κυρίως τις πεποιθήσεις τους για το ρόλο του Διευθυντή, και τις διοικητικές και ευρύτερα εκπαιδευτικές πρακτικές τους στο σχολείο. Με απώτερο στόχο βέβαια τη βελτίωση της πράξης τους στο σχολείο, την οποία όριζαν με κριτήρια που αφορούσαν το βαθμό ενδυνάμωσης του εαυτού τους και των εκπαιδευτικών του σχολείου τους, το βαθμό χειραφέτησης όλων από παράγοντες που αλλοτριώνουν το έργο τους και τη δυνατότητά τους για μετασχηματισμό των εκπαιδευτικών πραγμάτων στο σχολείο τους.

Επιστημονικά Υπεύθυνος: Ελένη Κατσαρού

Ερευνητική ομάδα: Έξι Διευθυντές σχολείων, δύο εκπαιδευτικοί και δύο μεταπτυχιακοί φοιτητές του Φ.Κ.Σ. 

Φορέας Χρηματοδότησης: Χωρίς χρηματοδότηση

Ιστοσελίδα έργου: http://www.cretaadulteduc.gr/

Παραχθέν έργο: Δύο εισηγήσεις σε συνέδρια, ένα άρθρο σε ελληνικό περιοδικό. 

Πρόγραμμα 6

Τίτλος: Εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης μαθητών: προοπτικές και δυσκολίες στο Γυμνάσιο».

Χρονικό διάστημα: Ακαδ. Έτη: 2013-14 και 2014-15

Συνοπτική περιγραφή: Πρόκειται για διετές πρόγραμμα έρευνας-δράσης που διενήργησαν εκπαιδευτικοί του Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Κρήτης με σκοπό τον περιορισμό της βαθμοθηρίας των μαθητών τους. Για να πετύχουν το σκοπό τους, δοκίμασαν στην πράξη εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης, όπως την περιγραφική αξιολόγηση, την αυτο- και ετερο- αξιολόγηση και το φάκελο υλικού μαθητή παρακολουθώντας ταυτόχρονα ερευνητικά τις συνέπειες της δοκιμής τους αυτής. 

Επιστημονικά Υπεύθυνος: Ελένη Κατσαρού

Ερευνητική ομάδα: Εκπαιδευτικοί του Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Π.Κ.

Φορέας Χρηματοδότηση: Χωρίς χρηματοδότηση

Παραχθέν έργο: Τρεις εισηγήσεις σε συνέδρια και μία δημοσίευση στα Αγγλικά.

Πρόγραμμα 7

Τίτλος: «Διαλογικές πρακτικές των μαθητών Γυμνασίου στις ομάδες εργασίας τους στο πλαίσιο του Κριτικού Γραμματισμού»

Χρονική διάρκεια: Ακαδημ. έτος 2014-15   

Συνοπτική περιγραφή: Στόχο του ερευνητικού έργου αποτελεί η διερεύνηση και κατανόηση των χαρακτηριστικών που έχουν οι διαλογικές πρακτικές των μαθητών Γυμνασίου που συνεργάζονται στο πλαίσιο εργασίας σε ομάδες, όπως και ο καθορισμός ενδεικτικού πλαισίου αρχών συνεργατικής μάθησης με διερευνητικό προσανατολισμό μέσα από την ανάπτυξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας με εργασία σε ομάδες. Η ανάλυση των δεδομένων που συλλέχθηκαν (διάλογοι ομάδων μαθητών) μέσα από το πρίσμα των κοινωνικο-πολιτισμικών προσεγγίσεων της εκπαίδευσης έδωσε πολύ ενδιαφέροντα αποτελέσματα.

Επιστημονικά Υπεύθυνος: Ελένη Κατσαρού

Ερευνητική ομάδα: Βασίλης Τσάφος (επίκ. Καθηγητής ΕΚΠΑ)

Φορέας Χρηματοδότησης: ΕΛΚΕ Π.Κ.

Παραχθέν έργο: Τρεις εισηγήσεις σε συνέδρια και μία δημοσίευση

Πρόγραμμα 8

Τίτλος: «Αναπτύσσοντας την Κριτική Γλωσσική Επίγνωση των μαθητών σε κοινωνικο-πολιτισμικό περιβάλλον κρίσης: μια μελέτη περίπτωσης»

Χρονική διάρκεια: Ακαδημαϊκό έτος 2015-16

Συνοπτική περιγραφή: Στόχο του προγράμματος αποτελεί η διερεύνηση των τρόπων μέσω των οποίων μπορεί να διευρυνθεί η κριτική γλωσσική επίγνωση των μαθητών μέσα από την αξιοποίηση των κοινωνικοπολιτισμικών  θεωριών στη σύγχρονη ελληνική εκπαιδευτική συγκυρία. Μέσα από μια μελέτη περίπτωσης θα προσπαθήσουμε να δείξουμε πώς η κρίση -ως σύγχρονο κοινωνικοπολιτισμικό φαινόμενο- μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για την υλοποίηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που θα στοχεύουν στην συνειδητοποίηση από την πλευρά των μαθητών της ιστορικής και κοινωνικοπολιτισμικής διάστασης της γλώσσας. Να κατανοήσουν, δηλαδή, οι μαθητές σε μεγαλύτερο βάθος τις σύγχρονες νοηματοδοτήσεις εννοιών όπως κρίση, φτώχεια, αλληλεγγύη, ανεργία, κοινωνική δικαιοσύνη, δημοκρατία και τους μηχανισμούς που τις διαμορφώνουν.

Επιστημονικά Υπεύθυνος: Ελένη Κατσαρού

Ερευνητική ομάδα: Δύο μεταπτυχιακές φοιτήτριες του Φ.Κ.Σ. (Μαρία Κακέπη και Βίκη Βλάχα)

Φορέας Χρηματοδότησης: Χωρίς χρηματοδότηση

Παραχθέν έργο: Μία εισήγηση σε Διεθνές Συνέδριο και μια δημοσίευση

Πρόγραμμα 9

Τίτλος: Προωθώντας την αλλαγή στο σχολείο μέσα από συνεργατικές πρακτικές: Οι επαγγελματικές  κοινότητες μάθησης ως πλαίσιο συνεργατικής δράσης

Χρονική διάρκεια: Δεκέμβρης 2016-Δεκέμβρης 2017

Στόχοι: α) Να διερευνηθούν τρόποι συγκρότησης επαγγελματικών κοινοτήτων μάθησης σε σχολεία και ο ρόλος των πανεπιστημιακών καθηγητών ως συντονιστών στην ανάπτυξη και λειτουργία τέτοιων ομάδων, β) Να αποτιμηθεί η συμβολή τέτοιας συνεργατικής και συμμετοχικής λειτουργίας στην αλλαγή της κουλτούρας του σχολείου, στον κριτικό και χειραφετικό προσανατολισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας και στην ενδυνάμωση εκπαιδευτικών και μαθητών.

Μετά από διετή συλλογή δεδομένων από τέσσερις διαφορετικές σχολικές μονάδες όπου έγιναν συλλογικές παρεμβάσεις με τη διευκόλυνση συμβούλων – πανεπιστημιακών ερευνητών στην προοπτική διαμόρφωσης κοινοτήτων μάθησης στο σχολείο, η ερευνητική ομάδα θα αναλύσει τα δεδομένα αυτά προκειμένου να φωτιστεί η διαδικασία διαμόρφωσης τέτοιων κοινοτήτων (εμπόδια, διευκολυντικοί παράγοντες, ο ρόλος του συμβούλου-διευκολυντή, κτλ.)

Επιστημονικά Υπεύθυνος: Ελένη Κατσαρού

Ερευνητική ομάδα: Βασίλης Τσάφος και Μαρία Κακέπη

Φορέας Χρηματοδότησης: ΕΛΚΕ Π.Κ.

Το έργο είναι σε εξέλιξη. 

Πρόγραμμα 10

Τίτλος: Γυναικείος οθωμανικός τύπος (19ος αιώνας-αρχές 20ού): Κοινωνικές ανισότητες και Φεμινισμοί

Χρονικό διάστημα: Μάιος-Σεπτέμβριος 2010

Συνοπτική περιγραφή: Το πρόγραμμα αφορούσε στην επεξεργασία και παρουσίαση των πρώτων πορισμάτων της έρευνας των μελών της διακρατικής/διαπανεπιστημιακής ερευνητικής ομάδας (που συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία της υποψήφιας), σε κοινή συνεδρία, στις εργασίες Συνεδρίου το οποίο οργανώθηκε στο Amsrerdam 22-28 Αυγούστου 2010.

Επιστημονικά Υπεύθυνος: Κατερίνα Δαλακούρα

Ερευνητική ομάδα: Ελένη Φουρναράκη, Παν/μιο Kρήτης, Nadezhda Alexandrova  University of Sofia,Biljana Dojčinović, Univ. οf Belgrade, Αναστασία Φαλιέρου,  l'Institut Francais des Etudes Anatoliennes d'Istanbul

Φορέας Χρηματοδότησης: ΕΛΚΕ Πανεπιστημίου Κρήτης

Παραχθέν έργο: Εισήγηση/παρουσίαση σε διεθνές συνέδριο και δύο δημοσιεύσεις σε διεθνή περιοδικά

Πρόγραμμα 11

Τίτλος: Συγκρότηση μεθοδολογικού εργαλείου έρευνας για τη μελέτη της γυναικείας εκδοτικής δραστηριότητας.

Χρονική διάρκεια: Οκτώβριος 2011-Οκτώβριος 2012

Συνοπτική περιγραφή: Σκοπός του προγράμματος (που αποτελεί συνέχεια του προαναφερόμενου) ήταν η συγκρότηση ενός κοινού μεθοδολογικού εργαλείου για τη μελέτη του γυναικείου οθωμανικού τύπου όλων των κοινοτήτων.

Επιστημονικά Υπεύθυνος: ΚατερίναΔαλακούρα

Ερευνητική ομάδα: Krassimira Daskalova, University of Sofia, -Biljana Dojčinović, Univ. Of Belgrade, -Elif Ekin Aksit, Ankara Univ, -Nazan Maksudyan, Institute for Advanced Study, Berlin.

Φορέας Χρηματοδότησης: ΕΛΚΕΠανεπιστημίουΚρήτης

Παραχθέν έργο: α) Οργάνωση ενός workshop με θέμα ResearchonOttomanWomen’sPress: methodologyissues, 19-20 May 2011, UniversityofCrete, Rethymno β) βάσης δεδομένων για τα σερβικά έντυπα από την Biljana Dojčinović, Univ. Of Belgrade {http://knjizenstvo.etf.bg.ac.rs/en?more=true] και γ) σχεδιασμός ερευνητικής βάσης δεδομένων για οθωμανικά ελληνικά έντυπα (http://Kypseli.fks.uoc.gr).    
Πρόγραμμα 12

Τίτλος: Γυναίκες Παιδαγωγοί και παιδαγωγική σκέψη στον ελληνόφωνο χώρο (19ος αι. – 1932).

 Χρονικό διάστημα: 10/2/2012-10/2/2013

 Συνοπτική περιγραφή: Σκοπός του έργου υπήρξε η έρευνα για η διερεύνηση της συμβολής των Ελληνίδων γυναικών παιδαγωγών στη διαμόρφωση της παιδαγωγικής σκέψης στον ελληνόφωνο χώρο (κράτος και κοινότητες της οθωμανικής επικράτειας) κατά το 19ο αιώνα έως την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1929.

Επιστημονικά Υπεύθυνος: Κατερίνα Δαλακούρα

Ερευνητική ομάδα: Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου, ΑΠΘ, το Βασίλη Φούκα, ΑΠΘ, και μεταπτυχιακές φοιτήτριες

Φορέας Χρηματοδότησης: ΕΛΚΕ Πανεπιστημίου Κρήτης

Παραχθέν έργο: Το πρόγραμμα οδήγηση σε προφορικές ανακοινώσεις σε δύο διεθνή συνε΄δρια  και δυο δημοσιεύσεις (σε ελληνικό επιστημονικό περιοδικό και σε διεθνές αγγλόφωνο περιοδικό. 

Πρόγραμμα 13

Τίτλος: East-West and the politics of location: receiving the “West” (re)discovering the “Orient”

Χρονικό διάστημα: Απρίλης 2013-Μάρτης 2014

Συνοπτική περιγραφή: Σκοπός η μελέτη της πρόσληψης των δυτικών προτύπων από τις γυναίκες του Οθωμανικού χώρου (διαφορετικών εθνο-θρησκευτικών κοινοτήτων) και η επίδραση αυτών στην επεξεργασία της εθνοτικής/οθωμανικής τους ταυτότητας και στον αυτοπροσδιορισμό τους ως υποκειμένων της ‘Ανατολής»

Επιστημονικά Υπεύθυνος: ΚατερίναΔαλακούρα

Ερευνητική ομάδα: Nadezda Alexandrova, University of Sofia, Senem Timuroglu, Ozegin Univeristy, Istanbul, Efstratia Oktapoda, University of Sorbone-Paris IV

Φορέας Χρηματοδότησης: ΕΛΚΕ Πανεπιστημίου Κρήτης

Παραχθέν έργο: Παρουσίαση Συνεδρίας με τον τίτλο: ‘WomenwritersfromtheOttomanterritoriesduringthe 19thc.’, στο 21ο  συνέδριο της Comité internationaldes étudespré-ottomanesetottomanes (CIEPO)που οργανώθηκε από : HungarianAcademyofSciencesandtheDepartmentofTurkishStudies, OrientalInstituteκαι πραγματοποιήθηκε στη Βουδαπέστη (Ουγγαρία), 7-11 Οκτωβρίου 2014.

Πρόγραμμα 14

Τίτλος: «Xαρτογράφηση της επιστημονικής πορείας του κλάδου της Ιστορίας της Εκπαίδευσης: Η ελληνική περίπτωση (1970- σήμερα)»

Χρονική διάρκεια: 18/7/2014-18/7/2015

Συνοπτική περιγραφή: Στόχος η καταγραφή της συγκρότησης και της πορείας ανάπτυξης του κλάδου Ιστορίας της εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα η καταταγραφή των δικτύων επικοινωνίας των ιστορικών της εκπαίδευσης (εταιρείες,  συνέδρια και φορείς οργάνωσης, περιοδικά που φιλοξενούν σχετικές μελέτες και ποσοτικά δεδομένα για τη σχετική αρθρογραφία), και η επιστημολογική πορεία του κλάδου (επιστημολογικές παραδόσεις, μεθοδολογία, ερμηνευτικά σχήματα και συνήθεις ή νέες αναλυτικές κατηγορίες).

Επιστημονικά Υπεύθυνος: Κατερίνα Δαλακούρα

(ατομικό πρόγραμμα της υπεύθυνης)

Φορέας Χρηματοδότησης: ΕΛΚΕ πανεπιστημίου Κρήτης

Παραχθέν έργο: Παρουσίαση των πρώτων αποτελεσμάτων της μελέτης στο Workshop, που οργανώθηκε από την Διεθνή Εταιρεία για την Ιστορία της Εκπαίδευσης (ISCHE) στο University of London-Institute of Education, Λονδίνο 22/7/2014,  με θέμα “History of Education: Mapping the Discipline”.

Πρόγραμμα 15

Τίτλος: Οθωμανικός γυναικείος Τύπος: Ερευνητική βάση δεδομένων «Κυψέλη»

Χρονικό διάστημα: 23/12/2016-22/12/2017 (σε εξέλιξη)

Συνοπτική περιγραφή: Σκοπός του προτεινόμενου έργου είναι η συνέχιση του ερευνητικού project της ΕΥ για τον γυναικείο τύπο που εκδίδεται στα όρια της οθωμανικής επικράτειας και στον πλαίσιο της ορθόδοξης/ελληνικής κοινότητας, την περίοδο του 19ου αιώνα και έως το 1923 και ειδικότερα: α) η ολοκλήρωση της ψηφιακής ερευνητικής βάσης δεδομένων η οποία έχει ήδη κατασκευαστεί, β) η συνέχιση της εισαγωγής δεδομένων σε αυτή, γ) Η συμπλήρωση του ερευνητικού υλικού (εντοπισμός εντύπων και τευχών) δ) και η συνεργασία με συναδέλφους του εξωτερικού (Σερβία) για τη σύνδεση της βάσης δεδομένων με αντίστοιχη που ήδη λειτουργεί.

Επιστημονικά Υπεύθυνος: Κατερίνα Δαλακούρα

Ερευνητική ομάδα: BiljanaDocinovic, Γιώργος Ακουμιανάκης, Μαρία Παϊτάκη, Υπακοή Παπαδοπούλου, Κατερίνα Καριώτογλου

Φορέας Χρηματοδότησης: ΕΛΚΕ Πανεπιστημίου Κρήτης

Παραχθέν έργο: http://Kypseli.fks.uoc.gr

Ερευνητική βάση δεδομένων 

Πρόγραμμα 16 

 Τίτλος: Bridging languages and memories to foster multiple identities: "Never leave your backpack behind!"

Συνοπτική περιγραφή: Πρόκειται για μια σύμπραξη μεταξύ Πανεπιστημίων, σχολείων, Δήμων και Μη-Κυβερνητικών-Οργανώσεων σε ένα Σχέδιο που στοχεύει στην εξεύρεση τρόπων με τους οποίους μπορεί η εκπαίδευση των μεταναστών και προσφύγων μαθητών να γίνει πιο δίκαιη και να συμβάλει στην κοινωνική συμπερίληψή τους. Το Σχέδιο αυτό αποτελεί μια παρέμβαση με στόχο τη συμπερίληψη όλων των μαθητών (ηλικίας 10-15) στο σχολείο σε τέσσερις χώρες (Ελλάδα, Ιταλία, Γερμανία και Σουηδία) προάγοντας αρμονικές διαπροσωπικές και διομαδικές σχέσεις σε επίπεδο σχολείου και κοινότητας. Το Σχέδιο είναι ουσιαστικά διεπιστημονικό και υποστηρίζεται από την Κοινωνική Ψυχολογία, την Κοινωνιογλωσσολογία και την εκπαιδευτική θεωρία και πρακτική.

Xρονική διάρκεια: 3 χρόνια, Σεπτ. 2017-Αύγουστος 2020

Ιστοσελίδα: http://backpackid.eu

Επιστ. Υπεύθυνος: Ελένη Κατσαρού

Ερευνητική Ομάδα από το Π.Κ.: Δέσποινα Σταματοπούλου & Τηλέμαχος Ιατρίδης

Τμήμα: Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών

Συμμετέχοντα Εργαστήρια: Διδακτικής Άσκησης και Εκπαιδευτική Έρευνας, Ψυχολογίας

Φορέας Χρηματοδότησης: Ε.U. Erasmus+ KA2 – Στρατηγικές Συμπράξεις στον τομέα της Σχολικής Εκπαίδευσης, με κωδικό αριθμό: 2017‐1‐EL01‐KA201‐036197

Εκδηλώσεις 2015-2016

Α. Επιστημονικό Συμπόσιο με θέμα: Ορίζοντας την εκπαιδευτική έρευνα-δράση στην Ελλάδα: Στην προοπτική διαμόρφωσης μιας επαγγελματικής κοινότητας εκπαιδευτικών ερευνητών, που διοργάνωσε το Τμήμα Φ.Κ.Σ. του Π.Κ., το Τμήμα ΤΕΑΠΗ του ΕΚΠΑ και το CARN (Collaborative Action Research Network), στο Ρέθυμνο στις 27 Ιουνίου 2015

Διεθνείς Δράσεις

α) Συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ιδρυμάτων εκπαίδευσης εκπαιδευτικών KASTALIA. Βασικό στόχο του Δικτύου αποτελεί η ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ των Ιδρυμάτων σε θέματα διδασκαλίας και έρευνας, όπως και ανταλλαγών φοιτητών, προσωπικού, κτλ. (βλ. περισσότερα στο site του Δικτύου: https://www2.uef.fi/en/kastalia)

β) Συνεργασία με το διεθνές δίκτυο της έρευνας-δράσης (Collaborative Action Research Network-CARN). Βασικό στόχο του Δικτύου αποτελεί η συνεργασία των μελών του στην ανάπτυξη της συζήτησης γύρω από την έρευνα-δράση και η υποστήριξη σχετικών προγραμμάτων σε επίπεδο τοπικό, εθνικό, αλλά και διεθνές (βλ. περισσότερα στο site του Δικτύου: http://www.esri.mmu.ac.uk/carnnew/index.php)

γ) Διοργάνωση του ετήσιου Συνεδρίου του Δικτύου CARN του 2017 στο Ρέθυμνο (Πανεπιστημιούπολη Γάλλου), 20-22 Οκτωβρίου. Ιστοσελίδα Συνεδρίου: https://carnreth2017.wixsite.com/carn